joi, 11 august 2011

Cum poti folosi semnalele exterioare: EMOTIILE

"Fara emotii, intunericul nu poate fi transformat in lumina si nici apatia in miscare." (Carl Jung)

Tu esti sursa tuturor emotiilor. In orice moment le poti crea sau schimba. Si atunci, de ce sa nu o faci? Pentru cei mai multi dintre noi, sa nu te simti bine este ceva" firesc". Pe de alta parte insa, ar trebui sa avem un " motiv" sa ne simtim bine. Dar n-ar fi nevoie de un motiv ca sa-ti ingadui sa te simti bine. Poti pur si simplu sa hotarasti ca te simti bine chiar acum, doar pentru ca traiesti si asa vrei sa te simti. Nu trebuie sa astepti nimic si pe nimeni!
Care este cea mai buna abordare a emotiilor negative? Exista mai multe reactii la indemana oricui, dar ineficiente. Iti poti ignora emotiile; dar este evident ca ele nu dispar. Le poti reprima, dar vor iesi la iveala sub alta forma. Le poti suporta si sa-ti plangi de mila, dar asta nu te va face sa te smti mai bine. Le poti concura spunand:" Crezi ca asa e rau? Se poate si mai rau !"
Evident ca cel mai inteligent lucru este sa le transformi, abordand frontal situatia, cautand solutii si invatand din ele, folosindu-le pentru a-ti face o viata mai buna tie si celor langa care ai privilegiul sa traiesti.
Trebuie sa intelegi ca toate emotiile iti potfi de ajutor. Cele care ti s-au parut candva emotii negative sunt de fapt apeluri la actiune. De exemplu, daca te simti frustrat inseamna ca de fapt crezi ca situatia ar putea fi mai buna, dar nu este. Acesta este un apel la actiune care-ti atrage atentia ca poti face ceva ca sa imbunatatesti situatia chiar acum.  De acum inainte, cand te gandesti la ceea ce ai considerat a fi emotie negativa, consider-o drept un apel la actiune: " un semnal de actiune".
Atunci cand suferi, indiferent de situatie, suferinta este rezultatul felului in care abordezi lucrurile - felul in care le percepi ( te concentrezi asupra lor) - sau rezultatul a ceea ce faci ( abordarea si actiunea obisnuita). Am putea numi toate acestea proceduri personale.
Daca nu-ti place ceea ce simti, schimba-ti fie centrul atentiei, fie perceptia sau pur si simplu schmba ceea ce faci - procedurile tale - si vei constata imediat o schimbare in emotiile tale. Gaseste noi cai de abordare a partenerului de viata sau de comunicare  -  in cazul sefului tau  - sau renunta la ideea ca toti trebuie sa fie de acord cu tine.
Pentru a castiga incredere in capacitatea ta de a stapani o emotie negativa, aminteste-ti de un moment in care ai simtit acelasi lucru: constientizeaza faptul ca ai facut fata situatiei determinate de respectiva emotie.
Iti mintesti un moment in care ai fost deprimat si ti-ai revenit, sau cand, fiind frustrat  sau coplesit, ai reusit sa-ti gasesti echilibrul?
Dupa acelasi model repeta actiunile reusite in trecut. Cum ai procedat atunci? Ti-ai schimbat reperul ? Ti-ai pus o intrebare mai potrivita? Ti-ai schimbat stereotipul schimbandu-ti fiziologia, mergand sa faci o plimbare si intorcandu-te apoi mai echilibrat?
Daca vei simti din nou acesta emotie, foloseste aceleasi strategii ca in trecut pentru a-ti reveni.
Filozofia mea este : " Omoara monstrul in fasa". Momentul propice pentru a contracara o emotie " negativa" este cel in care incepe sa se faca simtita. E mult mai dificil sa anihilezi un tipar emotional odata ce l-ai lasat sa se dezvolte.

Reacții:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu