miercuri, 27 iulie 2011

Transportul in comun- bunele maniere


In  mijloacele  de  transport  in  comun , loc  unde  avem de-a  face  cu  persoane  total necunoscute , comportamentul  nostru trebuie  sa  se  supuna  unor  anumite  reguli  de  politete.
In  statie , in  general , ar  trebui  sa  se  stea  la  rind.
Se  practica  acest  lucru  in  numeroase  tari  si  este  foarte eficient.
La  urcare , veti  acorda  prioritate  doamnelor , persoanelor mai  in  virsta , femeilor  cu  copii  in brate , infirmilor. Daca este  aglomeratie , va  veti  pregati  din  timp  sa  coboriti , spunindu-le  celor din  fata : „ Imi  permiteti ? „ sau „ Coboriti la  prima  statie ? „ , pe  un  ton  civilizat  si  fara  a  va face loc  cu  coatele. In  nici  un  caz , nu  veti  pune  nima  pe nimeni. Daca , din  greseala , ati  lovit  pe cineva , trebuie  sa-i cereti  scuze. 
La  noi  in  tara , in  mod  conventional , s-a  astabilit ca urcarea  calatorilor  sa  se  faca  prin  usa din  spate , iar coborirea  pe  la  mijloc  sau  prin  fata. Exceptie  de  la  aceasta regula  fac  femeile insarcinate  sau  cu  copii  mici  in  brate , batrinii  sau  infirmii  care  pot  urca  si  prin  fata. Acestia  au obligatia  sa-i  astepte  pe  calatorii  care  doresc  sa  coboare. 
Retineti  ca  in  alte  tari , urcarea  se  face  numai  pe usa  din  fata  pentru  a  prezenta  soferului legitimatia  de calatorie  sau  pentru  a  achita  pretul  biletului. 
Daca  toate  scaunele  sunt  ocupate , este  obligatoriu  sa cedam  locul  batrinilor , femeilor insarcinate  sau  cu  copii mici , infirmilor  sau  bolnavilor. Din  gentilete  putem  oferi locul  si  altor persoane , in  general , doamnelor. Dar  acest gest   de  amabilitate  nu  trebuie  inteles  gresit. Deseori  vedem mame  sau  bunici  grijulii  raminind  in  picioare  langa „ printisorul „ de  zece  ani care  se  lafaie  in  voie  pe  locul pe  care  l-am  oferit  lor  si  nu  baiatului. Oare  aceste  doamne nu-si  dau  seama  ca „ educa „ in  mod  cert  un  prost  crescut ? 
Persoana  careia  i  s-a  cedat  locul  nu  trebuie  sa  se poarte  ca  si  cind  acest  lucru  i  s-ar cuveni , ci  sa multumeasca  cu  naturalete  pentru  gestul  politicos.
Daca  o  doamna  este  insotita  de  un  barbat , acesta  ii va  cumpara  biletul  si-i  va  oferi  locul de  langa  geam. Daca nu  exista  decit  un  singur  loc  liber  el  va  fi  oferit doamnei , iar  domnul  va ramine  linga  ea  in  picioare. In  nici un  caz  nu  o  va  parasi , repezindu-se  la  un  loc  liber  cind se  iveste  ocazia.
 In  mijloacele  de  transport  in  comun  ne  purtam  cit mai  atent  cu  ceilalti  calatori. Asta  nu inseamna  ca  avem voie  sa-i  fixam  cu  o  privire  dezaprobatoare  sau  prea admirativa , ci  nu-i bruscam , nu-i  calcam  pe  picioare , si  nu-i incomodam  cu  pachetele  noastre. Avem  grija  ca geanta  pe  care o purtam  pe  umar  sa  nu-i  loveasca  in  cap  pe  cei  care  stau jos. Daca  am gresit  este  obligatoriu  sa  ne  cerem  scuze. Tot obligatoriu  e  ca  celalalt  sa  raspunda : nu-i nimic , se intimpla.
In  cazul  in  care  stam  de  vorba  cu  o  persoana cunoscuta , vom  urma  aceleasi  reguli  dupa are  ne  conducem daca  o  intilnim  pe  strada. In  plus , nu  vom  discuta  peste capetele oamenilor , ridicind  glasul  pentru  a  fi  auziti. Evident , trebuie  sa  ne  abtinem  de  la  orice  comentariu neplacut  la  adresa  celorlalti  calatori si  sa  nu  intervenim in  discutiile  dintre  acestia. Cind  este  absolut  necesar  si asistam  la  un  furt, de  pilda , vom  interveni  prompt  si eficient  in  favoarea  pagubasului. In  nici  un  caz  nu  trebuie sa  ridicam  tonul  si  sa  recurgem  la  un  limbaj  necivilizat. 
Vom  folosi  intotdeauna  pronumele  personal  de  politete „ dumneavostra „ in  loc  de  „ mata „ , „dumneata „ sau „ tu „ chiar  daca  ne  adresam  unui  om  mai  modest  imbracat.
Din    pacate  ,  la    noi    o    calatorie    cu   mijloacele  de transport  in  comun  este  un  calvar  tocmai din  cauza  lipsei de  maniere  a  calatorilor. Insusirea  regulilor  de  buna  purtare pe  care  le-am amintit  ar  elimina  vesnicele  discutii  la  care asistam  zilnic  fara  voia  noastra.
As  propune  firmelor  care  isi  fac  reclama  in mijloacele  de  transport  in  comun  sa  afiseze  aceste  pagini  pe  panoul  de  reclama.  Nu  ar  fi  rau  deloc !






















.

1 comentarii:

Putine persoane mai stiu ce inseamna a fi manierat, a fi politicos...

Trimiteți un comentariu